Майстер-клас -
(від англійського masterclass: master - кращий в якій-небудь області class -
заняття, урок) - Майстер-клас - сучасна форма проведення навчального
тренінгу-семінару для відпрацювання практичних навичок за різними методиками і
технологіями з метою підвищення професійного рівня і обміну передовим досвідом
учасників, розширення кругозору і прилучення до новітніх галузей знання.
Майстер-клас для
професіоналів - це можливість познайомитися з новою технологією, новими
методиками і авторськими напрацюваннями. А це означає крок вперед у своїй
справі.
Майстер-клас - це
семінар, під час якого ведучий спеціаліст розповідає і, що ще більш
важливо, показує, як застосовувати на практиці нову технологію або метод.
Методика проведення майстер-класів не має якихось строгих і єдиних норм.
Здебільшого вона ґрунтується як на інтуїції провідного фахівця, так і на
сприйнятливості слухача. Принцип майстер-класу: «Я знаю, як це робити. Я навчу
вас ». На майстер-класі завжди надається можливість попрактикуватися під чуйним
і доброзичливим увагою викладача, який вислухає і відповість на всі ваші запитання.
Майстер-клас - це
двосторонній процес, і відносини «викладач - слухач» є абсолютно
необхідними. Безперервний контакт, практично індивідуальний підхід до кожного
слухача - ось те, що відрізняє майстер-класи від всіх інших форм і методів
навчання. До участі у майстер-класах запрошуються кращі фахівці в області, що
вивчається.
Успішне освоєння теми майстер-класу відбувається на основі продуктивної
діяльності всіх учасників.
Таким чином, вчитель-майстер представляє власну систему
роботи, яка передбачає комплекс методичних прийомів, педагогічних дій, які
притаманні саме цьому педагогу; дії взаємопов'язані між собою, оригінальні і
забезпечують ефективне рішення навчально-виховних завдань. Ознаками системи
роботи вчителя є цілісність, оптимальність у визначенні місця і часу
застосування кожного методичного прийому; різнобічність впливу на учнів з
одночасною зосередженістю на розвитку стрижневих провідних якостей особистості;
оригінальність методики.
Мета майстер-класу
- створити умови для формування досвіду проектування адаптивної освітнього
середовища учнів, індивідуального стилю творчої педагогічної діяльності, а
також ведення дослідно-експериментальної та науково-дослідної роботи вчителя.
Завдання
майстер-класу:
• Створення умов для професійного самовдосконалення
педагогів.
• Розвиток досвіду роботи з проектування адаптивної
освітнього середовища.
• Вивчення авторської моделі занять в режимі демонстрованої
педагогічної технології.
• Впровадження вчителем-майстром педагогічного досвіду
шляхом прямого і коментованого показу послідовності дій, методів, прийомів і
форм педагогічної діяльності;
Вимоги до педагога,
що проводить майстер-клас.
Педагог-майстер - це педагог, що має педагогічну освіту, і
або вищу кваліфікаційну категорію, володіє дослідницькими навичками і вміннями,
що володіє методами психолого-педагогічних досліджень.
Функції педагога
майстер-класу.
• Проведення досліджень, експериментальної роботи за темою
майстер-класу.
• Реалізація моніторингу, порівняння поетапних результатів.
• Представлення теоретичних і практичних аспектів теми
майстер-класу для слухачів.
Обов'язки педагога
майстер-класу:
• Вміти аналізувати інноваційні педагогічні технології,
відбирати зміст і застосовувати на практиці.
• Вміти прогнозувати підсумки своєї діяльності, порівнювати
їх з результатами.
• Розробляти методичні підходи, рекомендації з проведення
майстер-класу.
• Інформувати керівника про виниклі труднощі при підготовці
та проведенні майстер-класу.
Педагог-майстер має
право:
• Підвищувати кваліфікацію та професійну майстерність.
• Розробляти методи, прийоми, засоби навчання і виховання,
рекомендації при впровадженні технологій та інноваційних програм.
• Вносити пропозиції з проведення майстер-класу.
• Приймати участь у майстер-класах інших педагогів,
методичних об'єднаннях, конференціях.
Форми:
• Лекція
• Практичне заняття
• Інтегроване (лекційно-практичне) заняття
• Семінар-практикум
• Презентація
• Тренінг-семінар
• Лабораторний практикум
• Технологічний експеримент
Активізація
пізнавальної діяльності всіх учасників роботи майстер-класу забезпечується
тим, що ця форма навчання є засобом створення трьох типів умов:
• забезпечується формування мотивації та пізнавальної
потреби в конкретній діяльності;
• стимулюється пізнавальний інтерес і відпрацьовуються
вміння з планування, самоорганізації і самоконтролю педагогічної діяльності;
• здійснюється індивідуальний підхід по відношенню до
кожного учасника майстер-класу, відслідковуються позитивні результати
навчально-пізнавальної діяльності кожного вчителя.
Зміст програми МК
У ході майстер-класу учасники:
• вивчають розробки за темою майстер-класу;
• беруть участь в обговоренні отриманих результатів;
• задають питання, отримують консультації;
• пропонують для обговорення власні проблеми, питання,
розробки;
• висловлюють свої пропозиції щодо вирішення обговорюваних
проблем.
Основні наукові ідеї
- діяльнісний, дослідницький, рефлексивний підход
.
Покроковий алгоритм
технології майстер-класу.
1-й крок.
Презентація педагогічного досвіду майстра.
1.1. Коротка характеристика учнів експериментального класу,
обґрунтування результатів діагностики, прогноз розвитку учнів.
1.2. Коротке обґрунтування основних ідей ефективна в роботі
з експериментальним класом.
1.3. Опис досягнень в досвіді роботи майстра, який
зафіксовано в міському інформаційному центрі.
1.4.Доведення результативності діяльності учнів, які
свідчать про ефективність використання педагогічної технології.
1.5. Визначення проблем і перспектив у роботі вчителя.
2-й крок.
Представлення системи уроків.
2.1. Опис системи уроків в режимі ефективної педагогічної
технології
2.2. Визначення основних прийомів роботи, які майстер буде
демонструвати слухачам.
3-й крок.
Імітаційна гра.
Учитель-майстер проводить урок зі слухачами, демонструючи
прийоми ефективної роботи з учнями.
3.1. Слухачі одночасно грають дві ролі:
учнів експериментального класу та експертів, присутніх на
відкритому уроці.
4-й крок.
Моделювання.
4.1. Самостійна робота слухачів з розробки власної моделі
уроку в режимі технології уроку майстра (Майстер виконує роль консультанта,
організовує самостійну діяльність слухачів і управляє нею).
4.2. Обговорення авторських моделей уроку.
5-й крок.
Рефлексія.
5.1. Дискусія за результатами спільної діяльності Майстра і
слухачів.
Досягнення цілей
в роботі майстер-класу визначається відповідно до поставленої мети. Результатом спільної діяльності є
модель уроку, яку розробив «вчитель - учень» під керівництвом «вчителя майстра»
з метою застосування цієї моделі у практиці власної діяльності.
Таким чином, вчитель-майстер розкриває «учням» авторську
систему навчально-виховної роботи зі свого предмета.
Майстер-клас
відображає вміння майстра проектувати успішну діяльність школярів, створює
умови для зростання педагогічної майстерності на основі рефлексії власного
педагогічного досвіду.
Немає коментарів:
Дописати коментар