субота, 31 жовтня 2015 р.

Урок алгебри у 7 класі на тему "Додавання та віднімання многочленів"

7 клас.                                                                                 Урок №___

Тема: Додавання і віднімання многочленів.

Мета: Формувати уміння і навички додавання і віднімання многочленів. Вчити записувати многочлени в стандартному вигляді, зводити подібні члени многочлена, визначати його степінь. Розвивати логічне мислення учнів. Виховувати  увагу і активність.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: ноутбук, проектор, екран.

Епіграф: Математика – це мова плюс міркування.  (Р. Фейнман)

I.  Психологічний настрій.
Добрій день діти!
Подивіться яке сонечко!
Сонечко світить для тих:
Хто  вже прокинувся і готовий працювати
Хто гарно почувається
Хто прагне навчитися нового
Хто виконав домашнє завдання.

II. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності.
Запишіть в зошит число, класна робота.
Тема сьогоднішнього уроку «Додавання і віднімання многочленів».
Многочлени – це фундамент, на якому розміщена велична будівля алгебри.  Дії з многочленами знаходять широке вживання при розв’язанні  різного роду вправ як в 7 класі, так і  в старших класах. Сьогодні ми з вами вивчимо як додаються та віднімаються многочлени, а також повторимо матеріал, вивчений раніше, який буде потрібний нам на уроці. При цьому будьте уважні, культурні, ввічливі один з одним.

Тема “Многочлени” - дуже важлива  в алгебрі. Над нею працювали багато учених . У 1799 р. німецький вчений Гаусс довів основну теорему  алгебри многочленів з комплексними коефіцієнтами, в кінці XVIII ст. французький математик Безу довів основну теорему многочленів з дійсними коефіцієнтами. А ви сьогодні, з моєю допомогою, знайдете алгоритм додавання та віднімання многочленів.

 Найперше, що зробимо – повторимо раніше вивчений матеріал.

III. Актуалізація опорних знань учнів
1.       Опитування:
Гра «Ти – мені, я – тобі»
• Дайте визначення одночлена?
• Який одночлен називається одночленом стандартного вигляду?
• Як називається числовий множник в одночлена?
• Що ми називаємо многочленом?
• Який  многочлен є многочленом стандартного вигляду?
• Як знайти степінь одночлена? Многочлена?
• Як називаються доданки, що мають одну і ту ж буквену частину?



2.       Перевірка виконання домашнього завдання.
(Якщо нема запитань , то фронтально, відповіді на екрані.)
Або     № 380
Прокоментувати хід розв’язання  вправ д.з. у вигляді алгоритму:
• Перемножити одночлени
• Звести подібні доданки
• Записати в порядку спадання степенів змінних:
Б)  4х-11ху-3у
Г)  4с32+2
е)   –х4+4х3
ж)   –х5-6х4

№ 395
• Звести подібні доданки
• Спростити вираз
• У отриманий вираз підставити потрібне значення

151866          (12х2-9х5+15)
-125               (-4у34)
-900                (-а3в3-10ав)      (правильні відповіді – на  слайді)

Відповісти на запитання учнів.
3.Виконайте усно:   (новий слайд)
Який з виразів є многочленом:
а) 2x - 3; б) 37am2;            в) x2 - 3x + 5;      г) -21?
Назвіть многочлен стандартного вигляду:
а ) 2х - 3а - 5       б ) а2 – х5 - 3а2    в) 5х -2х + а5
Укажіть степінь многочлена відносно змінної х
а )2ах-3а +5          б )х3-- х5 +4х        в )2х3у –х2у2 -78с     г )у5 –а3у

IV. Вивчення нового матеріалу.
Сьогодні ми вже згадували Гауса, Безу, а я хочу ,щоб і ви також відчули себе дослідниками і відкривачами нового.

Зверніть увагу на екран.
Ваше завдання: Обчислити периметр трикутника зображеного на екрані.
Складіть вираз для обчислення периметра і спростіть  його.
Що потрібно зробити, аби знайти периметр трикутника?
Знайдіть периметр трикутника.
Р = (2с -а) + (m + n) + (2c - n)
Які знання потрібні для обчислення периметра заданого трикутника?
(2с - а) + (m + n) + (2c - n) = 2c -а + m +n + 2c -n = 4c - а + m.
У вигляді чого дані величини сторін нашого трикутника? (у вигляді многочленів)
Яку дію виконували при обчислення периметра? (додавання многочленів)
Спробуйте сформулювати алгоритм додавання многочленів.
А тепер зробимо ще один крок:  Окрім додавання многочленів, ми навчимося їх віднімати.
Знайдіть різницю многочленів. Як ви вважаєте, як це виконати?
(6ab3 -2b) - (11ab3 -3 - 2b) = 6ab3 - 2b -11ab3 + 3 + 2b =
6ab3 - 11ab3 + 3 = (6-11)ab3 + 3 = -5ab3 + 3
Складаємо разом  алгоритм додавання і віднімання многочленів.
1.               Розкрити дужки
2.               Звести подібні доданки
На сторінці 91 вашого підручника є правила додавання та віднімання многочленів, давайте ми їх зараз прочитаємо, а вдома ви їх вивчите.
А щоб краще запам’ятати подивіться на екран:
Перед дужкою бачу +
Помилитися не боюсь
Знаки в дужках залишаю
Значить, правило я знаю

Мінус зустрінеться
Будьте обережні.
Знаки замінюються –
Всі на протилежні

V. Розв’язування вправ.
Діти, а ми продовжуємо наш урок і здається  прийшов час застосувати наші знання на  практиці

Робота в парі:
Варіант – 1
Завдання: розв’яжіть обидва  приклади і знайдіть різницю відповідей.
1 учень:  Спростити вираз:  5а + (а – 12) + 12 = ?
2 учень:  Спростити вираз:  15 + (3а – 15) + 2а = ?
(відповідь прикладу №-1) – (відповідь прикладу №-2) = ?

Варіант – 2
Завдання: розв’яжіть обидва  приклади і знайдіть суму відповідей.
1 учень:  Спростити вираз:  12b + (5 – 15b) – 5 = ?
2 учень:  Спростити вираз:  11 + (4b – 11) – 9b = ?
(відповідь прикладу №-1) + (відповідь прикладу №-2) = ?

Варіант – 3
Завдання: розв’яжіть обидва  приклади і знайдіть різницю відповідей.
1 учень:  Спростити вираз №-1:  6c + (9 – 10c) – 9 = ?
2 учень:  Спростити вираз №-2:  12 + (4c – 12) + 2c = ?
(відповідь прикладу №-1) – (відповідь прикладу №-2) = ?

Варіант – 4
Завдання: розв’яжіть обидва  приклади і знайдіть суму відповідей.
1 учень:  Спростити вираз №-1:  5х – (17х – 3) 3 = ?
2 учень:  Спростити вираз №-2:  3х – (5 – 7х) + 5 = ?
(відповідь прикладу №-1) + (відповідь прикладу №-2) = ?

Перевірка правильності розв’язання по слайду:
• Варіант 1             6а-5а=а
• Варіант 2             -3b+(-5b)=-8b
• Варіант 3            -4c-6c= -10c
• Варіант 4            -12х+10х=-2х

Далі працюємо колективно :
1.               Нехай A = 3x2 – xy + y2;         B = 2x2 - xy;            C = x2 - y2.

Складіть  і спростіть  вираз    A – B + C.
2.               Впишіть між дужками пропущений знак "плюс" або "мінус":
a) a3 – 4а2 + a – 4 = (a3 - 4a2) ? (a-4)
б) a3 - a2b – ab - b3 + 1 = (a3 - b3) ? (a2b + ab - 1)

Фізкультхвилинка.

А тепер всі дружно встали!
Руки вгору ми підняли
В сторони, вперед, назад
Обернулись вправо, вліво
І ще раз вперед, назад.

Математику любить
З математикою дружіть.
Знаки всі ви вивчайте
Там, де треба підставляйте!
+, коли додавання
- - віднімання
Дякую за старання!

3. Знайдіть суму та різницю многочленів, зведіть до стандартного вигляду.
№ 404(а, б), 406(б), 409 (г)
4. Назвіть многочлен, який необхідно записати в другому стовпці, аби його сума з першим дорівнювала многочлену, записаному в третьому стовпці.
                                  Відповідь          
5x+1                         2x+3a                    9x-3
2x2+x+3                  -2x2+x                   2x+3
a3–3a2b-5b3          -2x2+x                   a3–3a2b-5b3
x2+5y-y3                  -x2–5xy+y3         0
a2–2ac-c2                                4ac+2c2                 a2+2ac+c2
2x+3a                       -2x+2y-a              2y+2a

VI.             Домашнє завдання.
Вивчити правила додавання і віднімання  многочленів. § 11
Розв’язати: №№ 403 (б, в), 405 (а), 407
Дод. Завдання: № 409 (б)

VII.            Оцінювання. Підведення підсумків.
• Що вивчили?
• Що нового дізналися?
• Що вийшло?
• Що не вийшло?
• Чи є ще до чого прагнути?
• Чи досягли мети уроку?

VIII.          Рефлексія
Змалюєте смайликом своє відношення до уроку і настрій:

Дайте оцінку своєї роботи на уроці:
- зрозумів, але потрібна допомога
- зрозумів все;
- зрозумів і можу надати допомогу товаришам.



Немає коментарів:

Дописати коментар