Усім учням
6-го класу відома таблиця множення на 9. Виявляється, що на неї дуже схожа
таблиця множення числа, складеного з дев'яток:
9999 × 2 =
19 998
9999 × 3 =
29 997
9999 × 4 =
39 996
9999 × 5 =
49 995
Учням можна
дати завдання продовжити цю таблицю дома, подумати, якою буде таблиця множення
числа 999 999 на 2, 3, 4 і т. д.
Шестикласників
зацікавлять квадрати чисел, складених з дев'яток:
9 × 9 = 81
99 × 99 =
9801
999 × 999 =
998 001
9999 × 9999
= 99 980 001
Учням можна
запропонувати записати за аналогією два наступних числа таблиці, а потім
перевірити результат безпосереднім обчисленням і відповісти, чому він має такий
вигляд.
Тепер розглянемо
послідовне множення чисел певного виду на 9. Якщо до результатів додавати в
порядку спадання числа натурального ряду, починаючи з 7, то вийде також досить
цікава таблиця:
9 × 9 + 7 =
88
98 × 9 + 6 =
888
987 × 9 + 5
= 8 888
9 876 × 9 +
4 = 88 888
98 765 × 9 +
3 = 888 888
987 654 × 9
+ 2 = 8 888 888
9 876 543 ×
9 + 1 = 88 888 888
98 765 432 ×
9 + 0 = 888 888 888
Чому так
вийшло?
Подану нижче
таблицю з перевіркою результатів учні можуть дописати самі:
1 × 8 + 1 =
9
12 × 8 + 2 =
98
123 × 8 + 3
= 987
Числа,
складені з одиниць, також дають ряд цікавих співвідношень. Наприклад:
11 × 11 - 10
× 1 × 1 = 111
111 × 111 -
10 × 11 × 11 = 11 111
1 111 × 1
111 - 10 × 111 × 111 = 1 111 111
11 111 × 11
111 - 10 × 1 111 × 1 111 = 111 111 111
Безпосереднім
обчисленням учні можуть пояснити цю закономірність, а також установити, чи вона
зберігатиметься, якщо продовжити цю таблицю.
Джерело:
Позакласна робота з математики в школі. В.І. Коба. Київ 1968
Немає коментарів:
Дописати коментар